روش های نوین در تدریس

مطالب علمي روز ، اخبار ، طرح درس ، روش هاي تدريس ، آموزش تمامي مطالب

طرح درس ریاضی پایه دوم راهنمایی
نویسنده : محمد رشیدیان - ساعت ۸:۱۸ ‎ق.ظ روز پنجشنبه ۱۳۸۸/٦/۱٢

برای مشاهده طرح درس بر روی ادامه مطلب کلیک کنید ...


به‌نام‌خدا

نام درس: ریاضی مقطع تحصیلی: دوم راهنمایی زمان تدریس: هر قسمت 20 دقیقه

موضوع درس: مساحت (مربع، مستطیل، متوازی‌الاضلاع، مثلث) (لوزی، ذوزنقه) نام دبیر: کعبی‌نژادیان

کلی:

1- فراگیران با روش محاسبه‌2- ی مساحت چهار ضلعی‌3- ها آشنا می‌4- شوند.

5- فراگیران با واحد اندازه‌6- گیری مساحت آشنا می‌7- شوند.

8- فراگیران با شیوه‌9- ی حل مسائل مربوط به مساحت چهارضلعی‌10- ها و مثلث آشنا می‌11- شوند.

دینی:

یا دانا باش یا جویای دانایی وگرنه هلاک شوی. مولا علی (ع)

1- فراگیران با اهمیت دانش و دانایی در زندگی آشنا می‌شوند.

رفتاری:

1- فراگیران بتوانند مساحت شکل‌2- ها را به کمک مساحت‌3- یاب اندازه‌4- گیری کنند.

5- فراگیران بتوانند مساحت به‌6- دست آمده را با واحد سطح بیان کنند.

7- فراگیران با همکاری اعضای گروه بتوانند یک مستطیل را به یک متوازی‌8- الاضلاع تبدیل کنند.

9- به‌10- طور کلی فراگیران با همکاری اعضای گروه بتوانند یک شکل (چهارضلعی) را به شکل دیگر تبدیل کنند و قانون ابقای مساحت را توضیح دهند.

11- فراگیران برای یافتن دستور مساحت شکل‌12- ها با هم مشورت می‌13- نمایند.

14- فراگیران با همکاری اعضای گروه در رابطه با درس پرسش‌15- هایی را مطرح می‌16- کنند.

17- فراگیر با راهنمایی معلم و کمک اعضای گروه پاسخ سؤالات مطرح شده را پیدا می‌18- کند.

کتاب، تخته‌سیاه، گچ سفید و رنگی، مقوای سفید و رنگی، قیچی، چسب، تخته ماهوتی

وسایل و رسانه‌ها

تلفیقی (یادگیری ـ مشارکتی، پرسش و پاسخ، توضیحی)

روش تدریس

یادآوری درس گذشته: (چهارضلعی‌ها)

ابتدا سؤالاتی درباره‌ی چهارضلعی‌ها می‌پرسم و به کمک پرسش‌های مطرح شده خاصیت‌های چهارضلعی‌های مهم را یادآوری می‌کنم.

ارزشیابی تشخیصی

  می‌خواهیم کف نمازخانه‌ی مدرسه را موکت کنیم. برای آنکه بفهمیم چقدر موکت نیاز داریم چه کنیم؟ دانش‌آموزان پاسخ می‌‌دهند: (مساحت نمازخانه را محاسبه کنیم.)

  یک نقاش دیوارهای خانه را رنگ کرده و به ازای هر مترمربع دیوار مبلغ معینی از ما پول خواسته. برای آنکه مطمئن شویم مبلغی که در پایان کار از ما خواهد گرفت، درست است چه کنیم؟ دانش‌آموزان پاسخ می‌دهند: (مساحت دیوارهای خانه را محاسبه کنیم.)

آماده‌سازی

فعالیت‌دانش‌آموزان

فعالیت‌ معلم

 

  فراگیران انجام می‌دهند.

  به چهارضلعی‌هایی که در اختیار دارید توجه کنید و محیط چهارضلعی‌ها را به من نشان دهید.

  فراگیران پاسخ می‌دهند: دور تا دور شکل.

  محیط یعنی کجای شکل؟

  فراگیران انجام می‌دهند.

  حالا مساحت شکل را به من نشان دهید.

  فراگیران پاسخ می‌دهند: سطح شکل، رویه‌ی شکل

  مساحت یعنی کجای شکل؟

  دانش‌آموزان توجه می‌کنند.

  پس از یادآوری واحد طول و اجزای آن به‌کمک مساحت‌یاب واحد مساحت را معرفی می‌کنم.

  فراگیران مساحت مربع و مستطیل را به‌دست می‌آورند.

  مساحت مستطیل و مربعی که در اختیار دارید به کمک مساحت‌یاب به‌دست آورید.

  فراگیران پاسخ می‌دهند.

  طول مستطیل چند سانتی‌متر است؟

  فراگیران پاسخ می‌دهند.

  عرض مستطیل چند سانتی‌متر است؟

  فراگیران پاسخ می‌دهند:

عرض * طول = مساحت مستطیل

  با توجه به مساحت مستطیل که حساب کرده بودید می‌توانید دستور به دست‌ آوردن مستطیل را بگویید.

  فراگیران پاسخ می‌دهند.

  ضلع مربع چند سانتی‌متر است؟

  مجذور یک ضلع = مساحت مربع

  با توجه به مساحت مربع که محاسبه کرده بودید می‌توانید دستور به‌دست آوردن مربع را بگویید.

  فراگیران انجام می‌دهند.

  روی هر مستطیل یک خط کشیده‌ایم. این قسمت را قیچی کنید و یک متوازی‌الاضلاع بسازید.

  فراگیران پاسخ می‌دهند: (قاعده)

  طول مستطیل کجای این متوازی‌الاضلاع است؟

  فراگیران پاسخ می‌دهند: (ارتفاع)

  به‌کمک دستور محاسبه مستطیل می‌توانید مساحت متوازی‌الاضلاع را به‌دست آورید. این قسمت را پای تخته می‌نویسم.

S = S

قاعده متوازی‌الاضلاع = طول مستطیل

ارتفاع * قاعده = S

ارتفاع متوازی‌الاضلاع = عرض مستطیل

 دانش‌آموزان شکل‌ها را قیچی می‌کنند و شکل جدید را می‌سازند و به کمک مساحت متوازی‌الاضلاع روش محاسبه‌ی مساحت مثلث و لوزی و ذوزنقه را
به‌دست می‌آورند.

  به کمک متوازی‌الاضلاع مساحت مثلث و به کمک متوازی‌الاضلاع مساحت لوزی و به کمک دو ذوزنقه اول یک متوازی‌الاضلاع می‌سازیم و به کمک آن مساحت ذوزنقه را محاسبه می‌کنیم.

خلاصه مطالب مطرح‌شده با مشارکت گروه‌ها بیان می‌شود.

جمع‌بندی مطالب

برای این بخش 1 یا 2 سؤال مطرح می‌کنیم. (بستگی به زمان)

برای گروه‌هایی که پاسخ درست را می‌گویند به‌عنوان تشویق یک علامت مثبت و در صورتی که فقط یک گروه یا فقط یک نفر به سؤال پاسخ دهد، علاوه بر علامت مثبت یک کارت امتیاز داده می‌شود.

1- مساحت ذوزنقه‌2- ی مقابل را به دست آورید.

 

 

 

 

 

 

 

ارزشیابی تکوینی

 پس از تدریس مساحت (مربع، مستطیل و متوازی‌الاضلاع و مثلث) کار در کلاس صفحه‌ی 171 و 173 توسط دانش‌آموزان در کلاس حل می‌شود.

 پس از تدریس مساحت (لوزی و ذوزنقه) کار در کلاس صفحه‌ی 177 توسط دانش‌آموزان در کلاس حل می‌شود.

 مسئله‌های صفحه‌ی 180 به‌عنوان تکلیف منزل تعیین می‌شود.

توضیح: مساحت‌یاب را می‌توانیم از جنس مقوا یا از جنس طلق شفاف بسازیم به این ترتیب که یک طلق شفاف را به مربع‌های یک سانتی‌متری تقسیم می‌کنیم.

می‌توان این کار را قبل از تدریس مساحت به‌عنوان انجام کار عملی از دانش‌آموزان خواست. مانند نمونه‌ی زیر:

 

 

 

 

 

 

تعیین تکلیف


comment نظرات ()
 
سايت آموزش ايرانيان